Legszívesebben idekáromkodnék egy jó hosszút, de annál törvénytisztelőbb vagyok. Na, nem a káromkodást tiltják, azt nyugodtan lehet, csak éppen az online feliratkoztatást kavarták meg, de jó alaposan.
Akik számára nem ismeretes: 2008. szeptember 1-én lépett életbe több törvénymódosítás, ami egyrészt a gazdasági reklámtevékenységet szigorítja, másrészt pedig az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokkal kapcsolatos, valamint az információs társadalommal összefüggő tevékenységet szabályozza.
Na, ha ezt még egyszer le kell írnom, komolyan mondom, felfordul a gyomrom.
De lépjünk a tettek mezejére: az óriási érvágás a hírlevélre, blogértesítőre való feliratkozás esetén látszik minősítetten megvalósulni.
Ugyanis olyan nyilatkozatokat és adatokat kell bekérnünk a TERMÉSZETES SZEMÉLY feliratkozóktól, ami nagyban fogja redukálni az amúgy is megcsappant feliratkozási kedvet.
Figyelem! Nem a vevők adatairól van szó, az egy másik történet! Most csak a hírlevélre, minitanfolyamunkra, blogértesítőre való feliratkozásról beszélünk. Tudod, mikor személyre szabott levelet küldesz, hogy "Kedves István, végső agymenésemben egy brutálisan őszinte blogbejegyzést követtem el, itt olvashatod, katt a linkre>>" (Üzletileg az rss igencsak nem megfelelő eszköz, törvényileg meg hirtelen már meg sem tudom mondani, hogy szabad-e pl. egy üzleti blogon rss-t üzemeltetni. Kérje ki jogásza véleményét!)
Na, szóval, olyan adatokat kell bekérnünk, hogy:
Lakcím.
Hát, ez még nem is olyan durva, hiszen teljességgel a feliratkozóra van bízva, hogy mit ad meg. Nem tisztem, nem kötelességem ellenőrizni, hogy a megadott adatok valósak-e. Viszont innentől kezdve az adatvédelmi törvénynek is meg kell felelni maradéktalanul, hiszen ezek már SZEMÉLYES ADATOK! Eddig ilyen nem volt, mert egy nicknév, meg egy e-mail cím még nem minősült személyes adatnak. De sebaj, az összes magyar vállalkozás dugig van tömve fölös pénzzel, főleg, hogy már válságstábolnak a nagykutyák, hát mit jelent már egy plusz alkalmazott, aki kezeli a feliratkozókat és osztályozza is? (Költői kérdés.)
Ugyanis egy olyan kérdést is meg kell válaszoltatni a feliratkozóval, hogy vajon önszántából iratkozott-e fel, vagy valaki netán az ő nevében feliratkozott, vagy egy erre alkalmas, automata rendszerrel esetleg meghívta? (Ha már kezd magyartalanná válni az írásom, akkor bocsi.)
Tehát, következő kérdés, amit fel kell tenni:
Önszántadból iratkozol fel?
Ezt, mint említettem, azért találták ki, hogy nehogy valaki feliratkoztasson, a tudtod nélkül, még csak jószándékból sem! Ami jogos végül is, bár a tapasztalat azt mutatja, hogy azok a magyar cégek, akik éltek valaha az ismerősöknek való ajánlás lehetőségével, azok sem halmozódtak el hirtelen feliratkozókkal, merthogy ilyenkor általában mindenki a többi e-mail címét szokta megadni ajánlásként, kamu névvel, csak, hogy hozzájusson egy plusz tanulmányhoz. Úgyhogy ilyen lehetőségeknél a listán szereplő e-mail címek gyarapodnak, de a hús-vér feliratkozók száma nem. Na, erről ennyit, automata ajánlás kiiktatva.
Harmadik, amit mindenképp meg kell kérdezned egy TERMÉSZETES SZEMÉLY feliratkozótól:
Hozzájárulsz, hogy hasonló témájú, vagy marketing célzatú leveleket küldjünk a későbbiekben?
Ha erre nem a válasz, akkor az ingyenélő, infóletöltő júzereket egy gombnyomással lehet is törölni az adatbázisból (amint megkapta azt, amiért feliratkozott), ugyanis neki a továbbiakban SEMMIT nem küldhetsz jóformán.
Ugyanis minden e-mail közvetve, vagy közvetlenül reklámnak minősül. Csak és kizárólag a nevedet és a céges weblapod url-jét jelenítheted meg a levelekben, amiket úgymond kéretlenül küldesz, merthogy, ha a cég nevét is kiírod, az már közvetett reklámozásnak, márkaépítésnek minősülhet, ezt márpedig TILOS!
Viszont, van egy kis bökkenő: ezek a szigorú előírások csak és kizárólag a TERMÉSZETES SZEMÉLY feliratkozókra vonatkoznak.
Az egy dolog, hogy a földön minden ember természetes személy, de most ebbe ne menjünk bele, mert a magyar természtes személyek különlegesek. Mert van olyan, mikor Gizike titkárnő, az irodába szeretne új tintapatront beszerezni, és mondjuk beregisztrál egy webáruházba. Na, neki innentől kezdve rohadásig lehet küldeni a reklámot, de csak azért, mert Gizike, a feliratkozásnál bejelöli, hogy ő NEM TERMÉSZETES SZEMÉLY, hanem egy céget képvisel.
Ezt én úgy oldottam meg, (egyelőre) hogy az e-mail cím és a név megadása kötelező a feliratkozásoknál. A lakcím, és a két eldöntendő kérdés pedig (önszántából iratkozott-e fel, illetve beleegyezik-e további levelek küldésébe) opcionális, és csak a természetes személyeknek kell kitölteniük. Velük ezek után úgy bánunk, mint a hímes tojással.
Viszont, a feliratkozók értelmi képességét értékelem akkorára, hogy ha természtes személyként is úgy iratkozik fel, mint céges képviselő, akkor az már az ő döntése. Természtesen a törvényeknek megfelelően fogok eljárni, a megadott adatok alapján.
Tehát a feliratkozóm dönti el, hogy ő természetes személy-e, vagy sem.
Én ismerem a törvényt, feltételezem, hogy ő is. Talán nem teszik kötelezővé, hogy addig faggassak egy céges képviselettel feliratkozót, amíg be nem vallja, hogy ő bizony mégiscsak egy természtes személy. (cinizmus OFF)
Biztos még ebbe is bele lehet kötni, de azt hiszem, muszáj elindulni valahol. Közben melegen ajánlom az okosoknak, hogy hozzanak egy élhető döntést a visszcsinálásról, ugyanis egy dolgot most borítékolok:
Totálisan meg fognak szűnni az ingyenes információk. Ha 20 forintot is, de el fognak kérni a szolgáltatók a cikkek, hírlevelek olvasásáért, de ezzel legalább átlépik ezt a nyavajás törvénymizériát, és azon túl a látogatókkal úgy bánhatnak, mint vevőkkel. Kész.
Azt is borítékolom, hogy ennek következtében a szabadon fellelhető információk egyre silányabbak és falsabbak lesznek. De erről majd ráérünk akkor értekezni...
Ja, és akkor lássuk a feliratkoztató form kódját, felajánlom népgazdasági hasznosításra:
100 gyakorlati tipp leendő és kezdő vállalkozónőknek, hogy vállalkozásod valóban sikeres legyen!>><input type="hidden" name="account" value="xxx">
<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="4">
<tr>
<td align="right" width="49%"><b>Név:</b></td>
<td width="10%">
<input type="text" name="name" size="25" maxlength="40" >
</td>
<td width="40%" id="validatenamemess" align="left" style="color : red; white-space: nowrap; font-weight : bold;">*</td>
</tr>
<tr>
<td align="right" width="49%"><b>E-mail:</b></td>
<td width="10%">
<input type="text" name="email" size="25" maxlength="40" >
</td>
<td width="40%" id="validateemailmess" align="left" style="color : red; white-space: nowrap; font-weight : bold;">*</td>
</tr>
<tr>
<td align="right" width="50%"><b>Lakcímed:</b></td>
<td width="50%" colspan="2">
<input type="text" name="dp112" size="25" maxlength="40">
</td>
</tr>
<tr>
<td align="right" width="50%"><b>Saját döntésed alapján iratkozol fel?</b></td>
<td width="50%" colspan="2">
<input type="text" name="dp113" size="25" maxlength="40">
</td>
</tr>
<tr>
<td align="right" width="50%"><b>Beleegyezel, hogy marketing célú leveleket is küldjünk?</b></td>
<td width="50%" colspan="2">
<input type="text" name="dp114" size="25" maxlength="40">
</td>
</tr>
<tr>
<td align="center" colspan="3"> <input type="submit" value="Feliratkozom az értesítőre"></td>
</tr>
</table>
</form>
<!-- End form -->
Magyarázószöveg a közönségnek:
Ha természetes személyként iratkozol fel, akkor kérlek töltsd ki a lakcím mezőt és írd be, hogy önszántadból iratkozol fel!
Ha vállalkozóként, vagy cég képviselőjeként iratkozol fel, akkor csak a csillaggal jelölt mezőket kell kitöltened.
Erre a fura feliratkozásra a 2008. szeptember 1-én megváltozott Gazdasági reklámtörvény és az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggõ szolgáltatásokról szóló törvénymódosítások miatt van szükség.
Bármilyen módon iratkozol is fel, a tanfolyam teljesen INGYENES, de a hatályos törvényeknek csak így tudnak megfelelni az online cégek.Ui.: Természetesen az általad megadott adatokat az adatvédelmi törvényeknek megfelelően kezeljük, és leiratkozás esetén azonnal töröljük! Harmadik fél részére nem szolgáltatjuk ki, semmi szín alatt.