Mi a gond az online vállalkozásokkal?

 

Mert, hogy valami nem stimmel, az biztos...

Egy mondattal úgy is összefoglalhatnám, hogy az online vállalkozások nagy előnye egyben a hátránya is: a túl könnyű beindítási lehetőség, az azonnal használható, online eszközök jelentik egyben a rákfenéjét is egy online szolgáltató - infóterméket, tanácsadást, szoftvert -, forgalmazó cégnek. Ugyanis állandóan az előtérbe nyomakodnak az eszközök, és már-már célként villogtatják magukat, és mivel az online vállalkozókra kiemelten jellemző, hogy magányos farkasok, az intő jeleket nagyon nehéz észrevenniük, még akkor is, ha kidöfi a szemüket.


Lássunk 9 intő jelet, ami arra utal, hogy nagyon rossz úton haladsz az online vállalkozásoddal. Természetesen, ha rád ezek nem igazak, akkor még nem jelenthetjük ki, hogy jó úton haladsz, de majd arról is beszélünk hamarosan.

 

1. intő jel

Folyamatosan tartod magad a "nulla befektetés, nagy profit" tévhithez.

 

Való igaz, beindítani nulla forinttal is lehet egy online vállalkozást, de néhány hónapon belül el kell kezdeni beletenni a pénzt, mert amint vevőid lesznek, azonnal megjelennek a költségek is. Sőt, már előttük is, hiszen céget, vállalkozást alapítani, üzemeltetni, még a legkarcsúbb módszerekkel is súlyos ezrekbe kerül havonta. Tehát le kell szoktatnod magadat arról, hogy azt hiszed, nincs szükség befektetésre. Naná, nem ugyanannyit kell invesztálni, mint egy boltnyitásnál és árukészlet feltöltésnél, bútorok vásárlásánál, autó lízingnél, alkalmazott felvételnél - amik nagyon gyakran azonnal kellenek egy fizikailag szolgáltató cég számára -, de kell. A domain és a tárhely vásárlás még nem hoz bevételeket, sőt, folyamatos kiadásokat generál.

 

2. intő jel

SEO mánia.

 

Nyugi, elkövettem ezt a hibát én is, 3 hónapig szinte semmi mással nem foglalkoztam, mint az oldalam és blogom SEO-zásával. Igen, voltak eredmények, de leginkább a baráti kapcsolatokból: olyan helyekről kapott linkeket az oldalam - és olyan nagy számban -, amiket semmilyen más SEO stratégia sem überelhet. Ehhez kapcsolatokra volt szükség, és a SEO alapismeretekre. Minden más csak időpocsékolás, még az is, ahogy naponta figyeled, hogyan kúszol előre a találati listán. A SEO-val érdemes foglalkozni, folyamatosan, de ez nem előzheti meg a termékfejlesztést és az ügyfelekkel való kapcsolattartást. Soha!


3. intő jel

Látogatói analitika folyamatos kivesézése.

 

Nagyon megnyugtató naponta legalább egyszer ránézni a látogatói analitikára, és megnézni, honnan jönnek, meddig maradnak nálunk, de ez a tevékenység - főleg, ha több oldalunk van - borzasztó energiákat képes felemészteni. Ugyanúgy, ahogy a SEO-nál, kell ezzel is foglalkozni, de nem állandóan, nem folyamatosan. A más oldalakhoz való hasonlítgatás meg egyenlő az eredményeink degradálásával. Még a konkurenciával is kétséges, hogy van értelme hasonlítani a látogatószámot és egyéb jellemzőket. Az online vállalkozások egyik legnagyobb veszélye - és egyben erénye - a pontos mérési adatok jelenléte. Ezek túl sok olyan információt szolgáltatnak, amikre nincs szükség a cél eléréséhez. És ez nem csak a látogatók mérésénél jelentkezik, hanem minden másnál is, amit mérni lehet. A pontos statisztikai adatok elnyomják az ösztönöket.

 

4. intő jel

A leiratkozók figyelése.

 

Az előző ponthoz kapcsolódik természetesen a feliratkozók száma alakulásának figyelése, ami eleinte jó érzés, és kell is ilyen pozitív visszacsatolás, de aztán le kell szokni arról, hogy állandóan azt sasoljuk, mennyivel nőtt a listánk. 3 hónap alatt nem lehet világot megváltani, de jó stratégiával három hónap alatt be lehet betonozni a jövő kiváló eredményeit.

Tehát a feliratkozók figyelését még ideig-óráig el tudom fogadni, de a leiratkozók figyelése iszonyatosan káros. Többszörösen is. Először is, maga a tudat rossz érzéseket gerjeszt, főleg, ha merő véletlenségből egyszerre többen intenek búcsút. Egy 2 hónapja indult oldalnál még lehet figyelni és érdeklődni, min érdemes javítani szerintük, de egy 1-2 éve futó oldalnál már csak rosszat csinálunk magunknak, ha állandóan figyeljük a távozókat. Hadd menjenek, ők a csiszolhatatlan gyémánt kategóriába tartoznak. Most még... Visszajöhetnek, vagy küldhetnek maguk helyett másokat, de persze, mikor a leiratkozás gombra kattintanak, akkor mi nem ezekre gondolunk. Hiba! Ne foglalkozz a leiratkozókkal, akkor sem, ha pénzért vetted a feliratkozásukat (adwords, stb.) Vagy esetleg mazohista vagy? Mert akkor szabad velük foglalkozni...

 

5.intő jel

Nincs terméked

 

A legdurvább hiba - ezt is elkövettem, sőt, rendszeresen -, ha úgy kezded, hogy most tanulgatunk, aztán majd csinálunk valami terméket - infóterméket -, meg partnerkedünk valakikkel. Termék nélkül nem lehet pénzt keresni. Persze, vannak olyan profik, mint Jaczenkó Laci, aki úgy száguldozik autóval, hogy maga előtt aszfaltozza az utat, vagyis nekikezd egy kampánynak, és közben alakítja, formálja, kvázi szüli meg, a terméket, de Laci nincs egyedül! Laci mögött csapat van, tehát, amikor iziben terméket kell előállítani, akkor nem a gyerek alvásidejében akarja megvalósítani. Lehet azt mondani, hogy amíg gyed-en, gyes-en, mellékesként akar az ember lánya online vállalkozni, addig nem kell izgulni a termék miatt annyira, elég csak listát és ismertséget építeni, de amikor terméked nincs, akkor nem is tudsz róla beszélni. A termék a központ, azt fogja megvenni a vevő, ehhez nyújthatsz még szolgáltatást, vagy egyéb termékeket, így épül ki a biznisz. Egy blog, amin próbálkozol, az nem üzlet, sajnálom.

 

6. intő jel

Hurráoptimizmus

 

Nálam optimistább embert ritkán lehet találni - szoktak naivnak is nevezni -, de ha valaki, hát én aztán tudom, hogy mi a megalapozott optimizmus, és a hurráoptimizmus között. Az utóbbi arról szól, hogy nem akarjuk meglátni az intő jeleket - például -, vagy nem akarjuk elfogadni a nyilvánvaló tényeket, illetve annyira optimisták vagyunk, hogy a fejünkben szóló vészcsengőkre sem figyelünk oda. Nagyon nehéz objektívnek lenni, mert amikor mi magyarok objektívek vagyunk, az már kimondottan pesszimizmusnak nevezhető, de az online vállalkozók, a kvázi magányosságukban csak ezek közül választhatnak: hurráoptimizmus, és török előre, vagy objektivizmus, és azonnal elmegy a kedvem az online vállalkozásomtól. A valódi optimizmus nem azt jelenti, hogy bizakodóan tekintünk a jövőbe, hanem azt jelenti, hogy minden OKUNK megvan a bizakodó jövőbetekintésre, mert minden rendben van körülöttünk, és elvégeztük a minimálisan szükséges feladatokat. Ja, hogy mik azok? Hát, itt kezdődik a probléma

 

7. intő jel

A teljes üzleti modell egy másolat

 

Ráadásul egy rossz, életképtelen, kidolgozatlan üzleti modell másolata, ami valamilyen más piacon lehetséges, hogy megáll a lábán, de elég 500 méterrel odébb menni, és már borul az egész. Erről lesz még szó, ezt most nem részletezem.

 

8. intő jel

Beleszerelmesedés az eszközökbe

 

Idén az előfizetéses infótermék a sláger, és emellé még a marketing konferenciákra járás és a mastermind csoportokhoz való csatlakozás. Nagyon fontos, hogy tudd: azzá válsz, akikkel körbeveszed magad. Online vállalkozni azoknak való, akik kiforrott egyéniségek, erős jellemek, akik szeretnek és tudnak egyedül lenni. Ha úgy érzed, hogy egyedül bizonytalan vagy, akkor is csak olyanokkal társulj össze, akiknek az elveivel, módszereivel, gondolkodásmódjával maximálisan tudsz azonosulni, és tudtok egymástól tanulni. Ha mindezek nem teljesülnek, akkor ezek a kapcsolatok nagyon csúnya érdekviszonyként indulnak, és semmi jó nem származhat belőlük.

Szerelmesévé lehet válni az új trendeknek, az új módszereknek, a webkettes megoldásoknak, de ha mindezt csapodár módon műveled, vagyis nem illeszkedik a személyiségedhez vagy a stratégiádhoz(!), akkor káros hatása lehet.

 

9. intő jel

Marketingvakság

 

Amikor céget alapítottunk, abban hittem, hogy jobbak és szebbek tudunk lenni - már eleve azok voltunk -, a vevők problémájára tudjuk a választ, és minden célunk elérésében a profi marketing fog segíteni minket. Néhány hónap alatt eljutottam arra a szintre, hogy már csak a marketing számított. Holott még mi magunk sem voltunk kiforrva, és mit ne mondjak, isteni szerencse, és véletlenek láncolata (persze nincsenek véletlenek) vezetett oda mindig, hogy tudtunk haladni, tudtunk újítani, nagy dolgokba belevágni.

Ha jól belegondolok, ha semmit nem tudnék a marketingről, akkor most ugyanott tartanánk, mint most. Ami a legfontosabb volt, az a hírlevélküldő szoftver profi használata, és megfelelő e-mail sorozatok kialakítása. A sales oldalaim mai napig nem megfelelőek a klasszikus előírásoknak, de attól függően működnek.

Ugyanakkor nem akarok a marketinggel ilyen mostohán bánni, kicsit úgy voltam, mint a hályogkovács: baltával operáltam szemet, és mivel nem tudtam, hogy borzasztóan veszélyes, amit csinálok, hibázni sem tudtam, nem remegett a kezem. (Vonzás törvénye és egyéb misztikumok.)

Nyilván kell a marketing, nyilván kellenek a módszerek, nyilván kell a trendek ismerete, de a marketing is csak eszköz. Nem uralhatja ez az online vállalkozói életedet - és üzletedet.

 

+1 intő jel

Matekból 2-es (nagy jóindulattal)

 

Az egy dolog, hogy nem kell mindenkinek programozó matematikusnak lenni ahhoz, hogy online, vagy bármilyen módon vállalkozzon, de, hogy az alapműveletek is gondot okozzanak, az már megengedhetetlen!

De még ez is smafu. Az online és a hagyományos vállalkozás is olyan, mint egy többszáz oldalas szöveges feladat. Na, vajon mit utáltál a legjobban a geometria után matek órán? A szöveges feladatokat!

Mondok egy vicceset: vegyél elő egy 5. osztályos matekkönyvet, és próbáld sorban megoldani a szöveges feladatokat. Ha nem megy, akkor vakon vezeted a cégedet, vakon irányítod a vállalkozásodat, egyszerűen semmit sem tudsz a pénzügyeidről, ami pedig azt jelenti, hogy nem is irányítod, nem is szabályozod, tehát kötelezően következik a bukás.

Lehet használni mindenféle ügyes táblázatokat, lehet verni a könyvelő fejét, hogy adjon naprakész információkat, de mindezek nem fognak segíteni abban, hogy átlásd és irányítsd a dolgokat. Sajnálom, ez van: kezdheted a gyakorlást matekból. Jó hír: bármelyik életkorban újrakezdhető, és fejleszthető készség.

 

Tudom, ez itt egy szokásos marketinges kérdés, de Te vajon hány intő jelet detektáltál a saját vállalkozásodra nézve?

 

 

 

 

vidirita

100 gyakorlati tipp leendő és kezdő vállalkozónőknek, hogy vállalkozásod valóban sikeres legyen!>>

Címkék: marketing üzlet online vállalkozás e mail

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletasszony.blog.hu/api/trackback/id/tr371307117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsú - Csodanő.hu · http://csodano.hu 2009.08.14. 11:40:15

Szia Rita! :) Nem is tudtam, hogy itt is...

Az én átkom, hogy nem merek befektetni. Érdekes, mert cégalapítás, első forgatások elég sokba kerültek, amit kifizettem mondhatni szemrebbenés nélkül.

Most meg alig bírom rávenni magam egy pár tízezres reklámköltségre. Bekapcsolt a spórolós énem.

Vidi Rita · http://www.hosnok.hu 2009.08.14. 15:04:30

Zsú:) Isten hozott itt is :)
Hát igen, vállalkozás esetében elég nehéz kenyér a spórolás, mert egy csomó kiadásunk tulajdonképpen befektetés. Főleg, a reklámköltség.
Esetleg nem lehet kis adagokban, részletekben, eredményeket analizálva kiadni azt a pár tízezret?

Zsú - Csodanő.hu · http://csodano.hu 2009.08.14. 22:03:19

Az analizálás necces, mert az értékesítés nem egy lépcsős. Most van olyan megrendelőm, nem is egy, aki hónapokkal ezelőtt talált ide. Talán most kezdett bele egy fogyókúrába, vagy beért a cikksorozatom hatása.

De senki nem rendel azonnal. Visszajönnek 2-3x, kipróbálják a bemutató órákat... Aki regisztráció után rögtön rendel, 90%-ban nem fizet.

Szóval sajnos nem mérhető az eredmény. Pedig ezzel remekül tudnám motiválni magam a reklámozásra. Pedig tudom, hogy meg fog térülni!

A családomnak is sikerült kicsit elvenni a kedvem - megtudták, mennyi pénzt költöttem el az előkészületekre. ugyan azóta egy versenyen gyakorlatilag visszanyertem a befektetett pénzt, és kezd nyereségessé válni a Csodanő is.

Amúgy meg a legnagyobb baj az online vállalkozásommal az, hogy gyorsasn vágtam bele, túl kevés tudással. Ugyan nem látszik, mert miért látszana, de a weblap 3x lett teljesen lenullázva, és újraírva, mert megismertem egy-egy újabb marketinges gondolatot, és rájöttem, hogy nem az igazi.

Most írtam újra a teljes cikksorozatom a-tól z-ig. Több, mint 60 oldal, és 2x dolgoztam vele, mert egy csomó mindent nem vettem figyelembe elsőre.

Az ilyenek néha elég bosszantóak tudnak lenni... "Ha ezt hamarabb tudtam volna"...

De azért örülök, hogy belevágtam, mert egyre töbször hallom, hogy "mi is terveztünk ilyesmit, de most hogy már meg van csinálva nem szenvedünk vele, inkább beszállnánk valahogy"... Az egyik edzőmet pl így egy saját biznisztől csábítottam el. Mert akart, tervezett ilyet, de még sehol se volt a megvalósításban. Én meg már...

Te mióta vállalkozol? Mi volt az első? És hogyan kezdtél bele? Előbb tanulás, ismerkedés, felkészülés...?

Már ha nem vagyok túl indiszkrét...

Vidi Rita · http://www.hosnok.hu 2009.08.17. 08:47:30

Zsú, hány lépcsős az értékesítési folyamat? Ezt nem nagyon értem, kifejtenéd?
Az online vállalkozásokban is az első, aminek meg kell lenni az a termék - illetve legyen meg minél előbb -, aztán az ehhez tartozó értékesítési folyamatot kell a tökéletességig csiszolni. Ezek szerint itt van mit erősíteni :) (Mindig van egyébként, mindenhol.)

A tanulás nálam is folyamatos volt, ma már én is sok mindent sokkal frappánsabban csinálnék, de lényegében ugyanazt csinálnám újra. Csak lenyesegetném a sallangokat, amikkel sok idő ment el. (Persze utólag könnyen okos az ember, de legalább utólag legyünk okosak, nem? :))
Cirka 3 éve kezdtük el alapozni a vállalkozásunkat, de csak 2.5 éve van cégünk. A viruskommando.hu-n kezdtem, illetve ez nem igaz, mert a viruskommando.freeblog.hu-n :)
Blogolni kezdtem, közben az offline vonalat építettük a szerviznek. Az sem egy leányálom, amikor két gyökeresen más rendszert és két gyökeresen más módszert kell kiépíteni, és mindkettőben hibát-hibára halmoztunk :)

Szerintem nagyon hiánycikkek a nulláról kezdődő sikertörténetek, meg a buktatóknak a felfedése. Sikertörténetet lát az ember, de nem lát bele... Sőt, vannak sikertörténetek, amik csak annak tűnnek, de ha belelátnánk, akkor az tűnne ki, hogy a csőd felé rohan a cég, és totál káosz van benne...
Szóval minden rosszban van valami jó, és minden jóban van valami rossz.
Meddig akarsz eljutni az üzleteddel Zsú? Mi a legfőbb célod vele? Mi a stratégiád? (Csak ami nem bizalmas...:))

Zsú - Csodanő.hu · http://csodano.hu 2009.08.18. 01:12:56

Kezdem a végén... Rengeteget gondolkodtam már azon, hogy mi is az én végcélom, és arra jutottam, hogy... igazából nekem nincs végcélom. Illetve van. boldogan, családdal, barátokkal körülvéve meghalni. De addig legfeljebb részcéljaim vannak. Az üzlettel ugyanez. olyan nincs, hogy kész van.

Persze részcélok vannak. Elég nagy terveim vannak a Csodanő témakörében... :) Az online fitneszterem, és a blog csak egy-egy rész a sok közül.

Akkor is elégedett leszek, ha egy újabb Csodanő oldal megjelnésekor már nagyjából tudják az emberek, hogy mire számíthatnak, és bizalommal, szívesen jönnek. Ezt most kell elkezdenem megépíteni.

Tudod min gondolkoztam nemrég? :)

Rengetegen vannak, akik offline világból térnek át a netre. Mi lesz velem, ha átkavarodok az offline világba? :)) Például ha szakmai gyakorlatra kell mennem. Izgalmas lesz, az biztos.

Az értékesítési folyamat igazából vegyes. Hibrid. :) Már az elejétől van lehetőség vásárolni, de nem nagyon építek rá, mert új termék. És a legelején még biztosan nincs meg a bizalom, hiába lelkesednek fel, nem lesz belőle kifizetés. Jobb,ha előbb megismerik, és csak utána lelkesednek.

Úgyhogy én most feliratkozókra "gyúrok", és a hírlevélen keresztül értékesítek. Az egyik részben kipróbálhatják a videókat a vendégeim, aztán még inkább motiválok mozgásra, indulásra, illetve ven akció is. Minden finomság. :)

A termék maga megvan. Az a 40 db fitnesz videó, tökéletes, jó, elérhető... minden más az értékesítéshez tartozik, ahírlevél is. De eddig olyan száraz, szakmai jellegű volt (fogyókúra, mozgás témában ugye).

Megmutatom:
Ez,ami most így néz ki
www.csodano.hu/ebook/1-modul-2-resz-bananhej.pdf
Azelőtt csak a felsorolás volt, "Hibák amit elkövethetsz" címmel, és a link a végén. Formázás nélkül, és az egész zölddel.

Így azért egész más! :)

Még jó, hogy szeretek írni. De látom Te is így vagy ezzel! :)

Jó hogy nőként van vírusirtó blogod, egy kicsit olyan tabudöntögető. Vannak, akik ezen először előítéletek és hasonlók miatt fennakadnak? Találkoztál már olyannal, hogy megkérdőjelezik a tudásod, a hozzáértésed, csak mert nő vagy?

vollenanna 2009.10.28. 23:03:42

Szia Rita !
Most járok itt először .
Olvasva Titeket nagyon megörültem , hogy rajtam kívül is vannak olyan nők akik keresnek "ki akarnak tőrni".
Én most szeretném elindítani on-line internete vállalkozásomat , de nem tudom hogyan kezdjek bele. Mi kell ahhoz. Gondolok itt a cégalapítástól mindenre - Bt. formájában ez megoldható?
Remélem tudtok nekem segíteni!!!
Nagyon várom a válaszodat !
Üdv.:Anna

bozs 2009.12.17. 16:27:13

Kedves Rita,

Nagyon találó volt a cikk! Többször ismertem benne magamra, mint amennyiszer szerettem volna. :)

Üdv,

Ági
www.bajnokcegvezetokutja.hu
süti beállítások módosítása