Lehet fújolni, lehet utálkozni, lehet lefitymálni és minden megnyilvánulását leszólni, de Lady Gaga 2009 legnagyobb durranása, mind üzleti, mind termékfejlesztési szempontból.

Nyilván, aki ezt nem veszi észre, az jobb, ha távol tartja magát az üzleti dolgoktól, és visszavonul az alkalmazotti burokba (ha van hova), aki pedig valaha is átfuttatta már az agyán a "Lady Gaga, mint jelenség, nagyon össze van rakva" gondolatot, az maradhat, átment az üzletasszony vizsgán.

 

Miről is van szó itt?

 

A Velvetnek és hasonló külföldi orgánumknak állandó témát adó celebekben nincs hiány, ugyanakkor, ha valaki celeb akar lenni, annak tényleg pokolra kell menni. Ráadásul, ha valóban tehetséges valamiben, akkor abban sem ártana megnyilvánulni, persze az sem rossz modell, ha valaki csak attól celeb, hogy celeb (még ha paradoxonnak is tűnik).

 

Celebnek lenni kifizetődő, mert az ismert arcok tökéletes márkahordozókká válnak, még ilyen kis piacon is, mint a miénk, Amerikában meg konkrétan el sem tudják költeni a pénzüket a felkapott hírességek, mert mindent megkapnak ingyen, legyen szó ruhákról, cipőkről, éttermekben való bérelt helyről, vagy akár luxusautókról, sőt, lakásokról. Ennek az életstílusnak kiváló prezentálói az üresfejű szőkék kategóriába tartozók és a rapperek.

 

Erre a piacra, mint meghatározó szereplő, betörni nem egy egyszerű dolog. (Márpedig egy jó üzletasszony piacban gondolkodik, nem termékben.)

Csak azzal, hogy híresek vagyunk, és folyamatosan hülyeséget beszélünk, már elég nehéz megvetni a lábunkat, mert erre bárki képes. Elég egy házi pornóvideó, némi kapcsolat, vagy egy túltöltött ajak, és már kész is a brand, lehet rá építkezni.

Ugyanakkor az ilyen semmitérő hírességek a nézők ingerküszöbét egyre magasabbra emelik, így a valódi tehetségeknek valami többletet kell kipakolni az asztalra, mivel gazdag és híres csak akkor lehet valaki, ha különleges is még a tehetség mellé.

 

Vegyük például Ami Winehouse-t. Eszméletlen tehetség, iszonyat jó zenei hangzás, extrém megjelenés, és ennyi. A menedzserei kihozták belőle amit lehetett, mígnem össze nem roppant, és az elvonók és balhés helyek közkedvelt látogatója nem lett. Mára eljutottunk Amivel kapcsolatban oda, hogy tulajdonképpen a kutyát sem érdekli. Ez a befektetőknek a bukással egyenlő, akkor is, ha közben díjakat kap, és szép számban fogytak a lemezei. A visszafejlődés, sőt, stagnálás is megengedhetetlen egy üzleti modellben, persze a válság ezt kissé árnyalja.


Ha zeneiparban lennék menedzser, nagyon odafigyelnék az efféle intő jelekre. Tudnám, hogy csakis olyan tehetséget szabad felkarolnom, aki ebben partner, és nem bukik ki két paparazzi miatt, és nem nyúl a kokain vagy a pezsgőspohár után (vodkával töltve, pardon!).

A zeneiparba befektetők sem hülyék, nyilván nem teszik a pénzt olyasvalakibe, aki aztán csak azzal tud címlapra kerülni, hogy megveri a barátja - aki szintén zenész - és aztán arról mennek a találgatások, hogy most békülnek, vagy nem békülnek.

 

A zeneipar többszörösen mocskos. Egyszerre kell elbűvölni a közönséget az előadással, és egyszerre kell olyasmivel lenyűgözni, ami sokkolja őket, akár jó értelemben is - persze itt folyamatosan rezeg a léc - és nem engedni, hogy bármilyen más sztárra lecseréljék a terméküket.


Már nagyon várható volt, hogy be kell hozni a piacra egy Lady Gaga típusú előadót, mert az utóbbi években csak szürke tehetségek születtek. Kiváló dalok, gyönyörű nők, szép férfiak, egyedi hangzások, és ennyi. Tipikus tizenkettő egy tucat. Akik ugyanúgy szépek farmerben és fehér trikóban, mint nagyestélyiben és szmokingban.

Ugyanakkor az is nyilvánvaló volt, hogy az új terméknek nőnek kell lennie, mert ha pasi lenne, akkor egy-két év múlva lelőnék egy bandaháborúban, abból meg már volt elég.

 

Új terméket behozni a piacra - egyikre sem - nem lehet úgy, hogy "legyen olyan, mint a többi, csak kicsit jobb...". Ezzel maximum kicsit jobb eredményeket lehet elérni, az meg milliók befektetésénél nem tényező. A marketingben hívők most csápolhatnak, és mondhatják azt, hogy "elég, ha ugyanolyan jó, mint a többi, csak legyen jobb a marketingje" de ez is kevés. A szórakoztató iparban már minden csontot lerágtak arra, hogy egy szupersztár brandet reklámozzanak, ráadásul most a legjobban tejelő a botrányhír, ez alá sajnos nem lehet menni, ez az alap.

 

A "csináljuk ugyanazt, csak teljesen másképp" dolog már kezd melegedni, csak itt ez nem érvényesül első látásra, mert a külsőségek elfedik az árulkodó jegyeket, ugyanakkor ki fog derülni, hogy ez a forró!

 

Az utóbbi években, évtizedekben sztár abból lehetett,

 

aki extrémen öltözködött (Madonna),

aki kikotyogta, hogy leszbikus (Madonna, Megan Fox),

aki tényleg leszbikus lett (Lindsay Lohan)

aki a fellépései körül botrányozott és hullarészeg volt állandóan (Ami Winehouse),

aki jó zenét csinált, és közben állatjól nézett ki (Beyonce, Chiara),

aki házipornózott (Paris Hilton)

aki valóságshowzott (Molnár Anikó)

aki átszabatta magát (Geronazzo Maria)

aki együttműködött másokkal (Shakira)

aki szárnyalt, majd összeomlott (Britney Spears)

aki tojt a konvenciókra és csak önmagával foglalkozott (Oláh Ibolya)

aki egyszerűen csak más, mint a többi (Katy Perry)

aki üzletasszony is lett egyben (Jennifer Lopez)

aki gyerekként kezdte, és a szemünk előtt nőtt fel (Britney, Miley Cirrus, Cristina Aguilera)

 

és a többi.

 

Bár a lista rövid, de nézz szét a női előadók között és válaszd ki azt az ikont, akit túl kell szárnyalnod ahhoz, hogy valóban ütős és tartós eredményt érj el, vagyis a befektetett pénzed többszöröse visszajöjjön, ha egy új terméket akarsz bevezetni a piacra! Nem lehet egynyári slágerekbe befektetni, mert a megtérülési időt nem lehet hónapokban számítani. És úgy sem lehet befektetni, hogy majd lesz belőle valami, majd valami alakul. Bizonytalanságba, majd lesz valahogy-ba senki nem akar pénzt tenni.

Nagyon gyorsan nyilvánvalóvá válik, hogy egyetlen nagy ellenfél van jelenleg is, ez pedig Madonna. Akiről köztudott, hogy a botrányokat nagyon jól bírja - sőt, szándékosan csinálja-, a fizikuma kiváló, a tehetsége megkérdőjelezhetetlen, volt már leszbikus is, állat jól néz ki, voltak hullámvölgyei is, de mindig talpra állt, mostanában át is szabatta magát, és éveken keresztül diktálta a divatot, és más, mint a többiek.


Hosszú távú eredményért csak vele szabad felvenni a versenyt, és ehhez semmi más nem kell, csak egy jó stratégia, egy jó termék, és jó marketing.

 

Mit hoznál ki, ha azt mondanám, hogy itt van akármennyi pénz, csinálj tartós világsztárt? Egy Lady Gaga-t mondanál, remélem!

Lady Gaga nem ma kezdte a zenélést, valószínűleg nem egy tipikus Fresh csaj. (Bocsánat!) A lelki állóképessége egy darabig nem volt nyilvánvaló, de pokolian elszántnak látszott, az az első pillanatban feltűnt. Ugyanakkor az, amit most a lila bögréjével művelt, a napnál is világosabbá teszi, hogy olyan pokolian tudatos, ami csak Madonnára jellemző. A többiek csak zenélnek, a körülöttük lévő stáb meg teszi a dolgát. Lady Gaga egy főnyeremény, mert ugyanarra húzza a szekeret, amerre a befektetők tolják, és nem borul ki, mint pl. Ami Winehouse, vagy Britney.

 

Lady Gaga megalkotásánál annyira figyeltek arra, hogy más legyen, mint mások, hogy közben nem tévesztették szem elől azt sem, hogy a már jól bevált dolgokat érdemes adaptálni. Ezért nem egy tucatlánybanda egyik tagja, vagy szólóénekese, mert abból nehéz kihozni botrányos dolgokat.

Ebből is látszik, hogy itt komoly tervezőmunka folyt a háttérben, és nem bíznak semmit sem a véletlenre.

A bulvárlapokkal Lady Gaga - és a mögötte lévő üzletemberek - úgy játszanak, mint macska az egérrel, és valószínűnek tartom, hogy Gaga nem fog kórházba kerülni lelki ficamok miatt, mert nem üstökösként robbant be a tehetségével, hanem egy jól megtervezett folyamat legaktuálisabb pontján bukkant elő, mint kész termék.

 

A zenéjének megítélése teljesen szubjektív, de ha ízig-vérig üzletasszony akarsz lenni, nézd üzleti szemmel azt, hogy hogyan van felépítve a nő, hogyan alakul körülötte a hype, és ne dőlj be a bulvárhírek alatti kommenteknek. Azt hagyjuk meg az alkalmazottaknak ;)

 

Tudsz még ilyen jelenséget mondani, aki ennyire jól fel van építve, és várhatóan sokáig fogja bírni is a felhajtást? Te kibe fektetnél?

 

Vidi Rita

 

100 gyakorlati tipp leendő és kezdő vállalkozónőknek, hogy vállalkozásod valóban sikeres legyen!>>

Címkék: marketing brand stratégia termék vállalkozás lady felépítés gaga

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletasszony.blog.hu/api/trackback/id/tr81305078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása